Los van traditie

cobra en Aboriginal kunst

Prijs € 19,95

Uitverkocht

Georges Petitjean, Paola van de Velde, Ronald Kerhoven

Paperback | Juli 2010 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Cobra, de avant-gardestroming die tegelijk in de steden Kopenhagen, Brussel en Amsterdam plaatsvond tussen 1948 en 1951, nam bewust 'primitieve' kunst als voorbeeld om een eigen beeldtaal te ontwikkelen. De Cobrakunstenaars, waaronder Karel Appel, Corneille en Asger Jorn, keerden de rationele westerse cultuur, die zij als een hinderpaal voor de volledige ontwikkeling van de menselijke creativiteit ervoeren, de rug toe. De gedachte van verzet en bevrijding die Cobra uitdroeg, zou vele jaren later, ver van de Cobrahoofdsteden, ook kunstenaars aan spreken die niet betrokken waren bij Cobra, maar er erg door beïnvloed zouden worden. Dit was opmerkelijk genoeg het geval bij het kunstenaarscollectief Roar in de Australische stad Melbourne zo'n dertig jaar na Cobra. De Roar-kunstenaars koesterden een grote interesse in Aboriginal kunst uit afgelegen gebieden van Australië. Zo stelden zij hun ateliers open voor tentoonstellingen van eigentijdse Aboriginal kunst. Sommige Roar-leden namen echter een meer betrokken positie in door lange tijd in Aboriginal gemeenschappen te verblijven en er op artistiek vlak met de Aboriginal kunstenaars samen te werken. Deze uitwisselingen zorgden voor een opzienbarende ommekeer in het werk van zowel Roar- als Aboriginal kunstenaars. Deze catalogus verschijnt naar aanleiding van de tenstoonstelling LOS VAN TRADITIE: COBRA EN ABORIGINAL KUNST IN HET AAMU - Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst in Utrecht.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Georges Petitjean, Paola van de Velde, Ronald Kerhoven
Uitgever
Snoeck Publishers
ISBN
9789461610041
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Juli 2010
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
80

Beschrijving

Cobra, de avant-gardestroming die tegelijk in de steden Kopenhagen, Brussel en Amsterdam plaatsvond tussen 1948 en 1951, nam bewust 'primitieve' kunst als voorbeeld om een eigen beeldtaal te ontwikkelen. De Cobrakunstenaars, waaronder Karel Appel, Corneille en Asger Jorn, keerden de rationele westerse cultuur, die zij als een hinderpaal voor de volledige ontwikkeling van de menselijke creativiteit ervoeren, de rug toe.


De gedachte van verzet en bevrijding die Cobra uitdroeg, zou vele jaren later, ver van de Cobrahoofdsteden, ook kunstenaars aan spreken die niet betrokken waren bij Cobra, maar er erg door beïnvloed zouden worden. Dit was opmerkelijk genoeg het geval bij het kunstenaarscollectief Roar in de Australische stad Melbourne zo'n dertig jaar na Cobra.
De Roar-kunstenaars koesterden een grote interesse in Aboriginal kunst uit afgelegen gebieden van Australië. Zo stelden zij hun ateliers open voor tentoonstellingen van eigentijdse Aboriginal kunst. Sommige Roar-leden namen echter een meer betrokken positie in door lange tijd in Aboriginal gemeenschappen te verblijven en er op artistiek vlak met de Aboriginal kunstenaars samen te werken. Deze uitwisselingen zorgden voor een opzienbarende ommekeer in het werk van zowel Roar- als Aboriginal kunstenaars.


Deze catalogus verschijnt naar aanleiding van de tenstoonstelling LOS VAN TRADITIE: COBRA EN ABORIGINAL KUNST IN HET AAMU - Museum voor hedendaagse Aboriginal kunst in Utrecht.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Georges Petitjean, Paola van de Velde, Ronald Kerhoven
Uitgever
Snoeck Publishers
ISBN
9789461610041
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Juli 2010
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
80

Bijzonder

  • Bach

    John Eliot Gardiner

    Prijs € 49,90