Prijs | € 18,00 |
Uitverkocht
Paperback | September 2008 |
Beoordeel dit boek als eerste!Beschrijving
Hidden Curriculum is een project van Krauss dat ze ontwikkelde in opdracht van
Casco. Het gaat in op de onbedoelde en niet herkende vormen van kennis, waarden en overtuigingen die deel uitmaken van de cognitieve processen en het dagelijkse leven op middelbare scholen. Het gelijknamige boek bevat documentatiemateriaal en biedt daarnaast een reflectie op het project.
Het project werd ontwikkeld vanuit een onderzoek dat voortvloeide uit een aantal workshops die vorig jaar gehouden werden met twee groepen leerlingen in de leeftijd van 15-17 van twee middelbare scholen. De leerlingen reflecteerden kritisch op hun eigen gewoontes en gedrag binnen de muren van de school en ze zetten deze observaties om in activiteiten en interventies die plaatsvonden op de scholen zelf, bij Casco en in de openbare ruimte. Veel leerlingen gebruiken trucs en tactieken om het hoofd te bieden aan de voorschriften waarmee zij worden geconfronteerd tijdens hun scholing. Deze vormen een groot deel van het engagement van de leerlingen tijdens de les, maar worden niet herkend als een kennissysteem zodat ze een ‘hidden curriculum’ vormen.
Naast de documentatie presenteert de publicatie een recente in opdracht geschreven tekst door schrijver/curator Fiona Parry en een gesprek tussen Annette Krauss, Casco's voormalig directeur Emily Pethick en schrijver/theoreticus Marina Vishmidt. Daarnaast zijn bijdragen van architect Celine Condorelli, kunstenaar Ashley Hunt en sportsocioloog Thomas Alkemeyer met zijn analyse van lichamelijkheid binnen het onderwijs opgenomen.
Annette Krauss studeerde beeldende kunst in Stuttgart, Nurnberg en Malmö. Werk van Krauss is momenteel opgenomen in de tentoonstelling Becoming Dutch in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Afgelopen jaar leverde ze een bijdrage aan het ‘aushecken project’ op Documenta 12.
Specificaties
- Auteur
- A. Kraus
- Uitgever
- Post Editions
- ISBN
- 9789059730885
- Bindwijze
- Paperback
- Publicatiedatum
- September 2008
- Categorie
- Wetenschappelijk
- Taal
- Engelstalig
- Aantal Pagina's
- 100
Beschrijving
Hidden Curriculum is een project van Krauss dat ze ontwikkelde in opdracht van
Casco. Het gaat in op de onbedoelde en niet herkende vormen van kennis, waarden en overtuigingen die deel uitmaken van de cognitieve processen en het dagelijkse leven op middelbare scholen. Het gelijknamige boek bevat documentatiemateriaal en biedt daarnaast een reflectie op het project.
Het project werd ontwikkeld vanuit een onderzoek dat voortvloeide uit een aantal workshops die vorig jaar gehouden werden met twee groepen leerlingen in de leeftijd van 15-17 van twee middelbare scholen. De leerlingen reflecteerden kritisch op hun eigen gewoontes en gedrag binnen de muren van de school en ze zetten deze observaties om in activiteiten en interventies die plaatsvonden op de scholen zelf, bij Casco en in de openbare ruimte. Veel leerlingen gebruiken trucs en tactieken om het hoofd te bieden aan de voorschriften waarmee zij worden geconfronteerd tijdens hun scholing. Deze vormen een groot deel van het engagement van de leerlingen tijdens de les, maar worden niet herkend als een kennissysteem zodat ze een ‘hidden curriculum’ vormen.
Naast de documentatie presenteert de publicatie een recente in opdracht geschreven tekst door schrijver/curator Fiona Parry en een gesprek tussen Annette Krauss, Casco's voormalig directeur Emily Pethick en schrijver/theoreticus Marina Vishmidt. Daarnaast zijn bijdragen van architect Celine Condorelli, kunstenaar Ashley Hunt en sportsocioloog Thomas Alkemeyer met zijn analyse van lichamelijkheid binnen het onderwijs opgenomen.
Annette Krauss studeerde beeldende kunst in Stuttgart, Nurnberg en Malmö. Werk van Krauss is momenteel opgenomen in de tentoonstelling Becoming Dutch in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Afgelopen jaar leverde ze een bijdrage aan het ‘aushecken project’ op Documenta 12.
Casco. Het gaat in op de onbedoelde en niet herkende vormen van kennis, waarden en overtuigingen die deel uitmaken van de cognitieve processen en het dagelijkse leven op middelbare scholen. Het gelijknamige boek bevat documentatiemateriaal en biedt daarnaast een reflectie op het project.
Het project werd ontwikkeld vanuit een onderzoek dat voortvloeide uit een aantal workshops die vorig jaar gehouden werden met twee groepen leerlingen in de leeftijd van 15-17 van twee middelbare scholen. De leerlingen reflecteerden kritisch op hun eigen gewoontes en gedrag binnen de muren van de school en ze zetten deze observaties om in activiteiten en interventies die plaatsvonden op de scholen zelf, bij Casco en in de openbare ruimte. Veel leerlingen gebruiken trucs en tactieken om het hoofd te bieden aan de voorschriften waarmee zij worden geconfronteerd tijdens hun scholing. Deze vormen een groot deel van het engagement van de leerlingen tijdens de les, maar worden niet herkend als een kennissysteem zodat ze een ‘hidden curriculum’ vormen.
Naast de documentatie presenteert de publicatie een recente in opdracht geschreven tekst door schrijver/curator Fiona Parry en een gesprek tussen Annette Krauss, Casco's voormalig directeur Emily Pethick en schrijver/theoreticus Marina Vishmidt. Daarnaast zijn bijdragen van architect Celine Condorelli, kunstenaar Ashley Hunt en sportsocioloog Thomas Alkemeyer met zijn analyse van lichamelijkheid binnen het onderwijs opgenomen.
Annette Krauss studeerde beeldende kunst in Stuttgart, Nurnberg en Malmö. Werk van Krauss is momenteel opgenomen in de tentoonstelling Becoming Dutch in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Afgelopen jaar leverde ze een bijdrage aan het ‘aushecken project’ op Documenta 12.
Schrijf een recensie
Specificaties
- Auteur
- A. Kraus
- Uitgever
- Post Editions
- ISBN
- 9789059730885
- Bindwijze
- Paperback
- Publicatiedatum
- September 2008
- Categorie
- Wetenschappelijk
- Taal
- Engelstalig
- Aantal Pagina's
- 100