Drukken als mentaliteit

steendrukkerij de Jong & Co 1911-1994, vrijplaats voor ontwerpers

Prijs € 20,00

Uitverkocht

Bas van Lier

Paperback | Oktober 2011 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Steendrukkerij de Jong & Co in Hilversum (1911-1994) verwierf in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw naam als ontwerpersdrukkerij. Ontwerpers als Otto Treumann, Dick Elffers, Jan Bons, Wim Crouwel en Gerard Wernars experimenteerden daar aan de persen met de offsettechniek. De hoge kwaliteitsnormen maakten het bedrijf geliefd bij tientallen ontwerpers, vooral reclame- en affiche-ontwerpers. . Met verrassende kantine-tentoonstellingen (1954-1972) en de experimentele serie Kwadraat-Bladen (1955-1974) plaatste het bedrijf zich in het middelpunt van het culturele circuit. Drukken als mentaliteit is de rijk geïllustreerde geschiedenis van een grafisch familiebedrijf dat model staat voor de ontwikkeling van (een groot deel van) de grafische industrie in Nederland in de twintigste eeuw. De drukkerij van de Friese boerenzoon Pieter Brattinga werd groot met het drukken van etiketten en verpakkingen voor onder meer P. Sluis diervoeders, winkelketen Coop, het sigarenmerk Willem II, de PTT, beschuit van Haust en limonadeflessen van brouwerij De Amstel. Daarnaast drukte de socialist Brattinga in de jaren ’20 en ’30 tientallen SDAP- en vakbondsaffiches van Albert Hahn jr., Meijer Bleekrode en Fré Cohen. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Pieter Dirk Brattinga de drukkerij van zijn vader tot het centrum van de ontwerpwereld. De reputatie van de drukkerij hield lang stand, totdat een veranderend concurrentieveld het bedrijf in 1994 naar een faillissement dreef. Een boek vol foto’s en afbeeldingen van bijzonder grafisch werk over de rol van de steendrukkerij en de invloed die het bedrijf had op vormgevers en illustratie-kunstenaars in het hele land, waaronder Hans Bolleman, Frans Mettes, Herman Nijgh, Koen van Os, Reijn Dirksen en Cor van Velsen. Tentoonstelling Steendrukkerij De Jong & Co in Museum Hilversum, 15 oktober 2011 – 5 februari 2012.

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Bas van Lier
Uitgever
Lecturis
ISBN
9789070108595
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Oktober 2011
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
80

Beschrijving

Steendrukkerij de Jong & Co in Hilversum (1911-1994) verwierf in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw naam als ontwerpersdrukkerij. Ontwerpers als Otto Treumann, Dick Elffers, Jan Bons, Wim Crouwel en Gerard Wernars experimenteerden daar aan de persen met de offsettechniek. De hoge kwaliteitsnormen maakten het bedrijf geliefd bij tientallen ontwerpers, vooral reclame- en affiche-ontwerpers. . Met verrassende kantine-tentoonstellingen (1954-1972) en de experimentele serie Kwadraat-Bladen (1955-1974) plaatste het bedrijf zich in het middelpunt van het culturele circuit.

Drukken als mentaliteit is de rijk geïllustreerde geschiedenis van een grafisch familiebedrijf dat model staat voor de ontwikkeling van (een groot deel van) de grafische industrie in Nederland in de twintigste eeuw. De drukkerij van de Friese boerenzoon Pieter Brattinga werd groot met het drukken van etiketten en verpakkingen voor onder meer P. Sluis diervoeders, winkelketen Coop, het sigarenmerk Willem II, de PTT, beschuit van Haust en limonadeflessen van brouwerij De Amstel.
Daarnaast drukte de socialist Brattinga in de jaren ’20 en ’30 tientallen SDAP- en vakbondsaffiches van Albert Hahn jr., Meijer Bleekrode en Fré Cohen.
Na de Tweede Wereldoorlog maakte Pieter Dirk Brattinga de drukkerij van zijn vader tot het centrum van de ontwerpwereld. De reputatie van de drukkerij hield lang stand, totdat een veranderend concurrentieveld het bedrijf in 1994 naar een faillissement dreef.

Een boek vol foto’s en afbeeldingen van bijzonder grafisch werk over de rol van de steendrukkerij en de invloed die het bedrijf had op vormgevers en illustratie-kunstenaars in het hele land, waaronder Hans Bolleman, Frans Mettes, Herman Nijgh, Koen van Os, Reijn Dirksen en Cor van Velsen.

Tentoonstelling Steendrukkerij De Jong & Co in Museum Hilversum,
15 oktober 2011 – 5 februari 2012.

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Bas van Lier
Uitgever
Lecturis
ISBN
9789070108595
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Oktober 2011
Categorie
Algemeen
Taal
Nederlandstalig
Aantal Pagina's
80

Bijzonder

  • Bach

    John Eliot Gardiner

    Prijs € 49,90