Chantal Akerman

too far, too close

Prijs € 29,90

Uitverkocht

Ook beschikbaar als:

Dieter Roelstraete

Paperback | Februari 2012 |

Beoordeel dit boek als eerste!

Beschrijving

Het M HKA toont de allereerste grootschalige Europese overzichtstentoonstelling van Chantal Akerman, beeldend kunstenaar en één van de invloedrijkste filmmakers van haar generatie. Chantal Akerman - geboren in Brussel, maar sinds lang wonend in Parijs - vestigde haar reputatie van feministisch icoon met haar vroege meesterwerk Jeanne Dielman, 23 Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles. Sinds het midden van de jaren negentig is ze almaar vaker actief als beeldend kunstenaar. Haar film- en video-installaties waren onder meer op de biënnale van Venetië en Documenta X en Documenta11 te zien. Behalve haar monumentale reputatie in het veld van de feministische film(-kritiek) heeft Akerman een cruciale rol gespeeld in de geleidelijke toenadering tussen ‘conventionele’ cinema en installatiekunst die bij het bewegende beeld aanleunt. Sinds begin jaren '90 is Akerman dan ook afwisselend in beide gebieden actief: mainstream of arthouse films zoals A Couch in New York (1996) en La Captive (2000) lost ze af met experimentele quasi-documentaires als Là-bas (2006) of video-installaties als D’Est (1993). Dat laatste werk, met de veelzeggende, programmatische ondertitel “Au bord de la fiction”, was te zien op Documenta X (1997) en blijft tot op heden Akermans meest ambitieuze uitstap in het domein van de beeldende kunsten. Ironisch genoeg was het ook haar laatste kunstwerk dat in België was te zien (in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel in 1995).

Volledige beschrijving

Specificaties

Auteur
Dieter Roelstraete
Uitgever
Ludion
ISBN
9789461300584
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Februari 2012
Categorie
Algemeen
Taal
Meerdere talen
Aantal Pagina's
32

Beschrijving

Het M HKA toont de allereerste grootschalige Europese overzichtstentoonstelling van Chantal Akerman, beeldend kunstenaar en één van de invloedrijkste filmmakers van haar generatie.


Chantal Akerman - geboren in Brussel, maar sinds lang wonend in Parijs - vestigde haar reputatie van feministisch icoon met haar vroege meesterwerk Jeanne Dielman, 23 Quai Du Commerce, 1080 Bruxelles. Sinds het midden van de jaren negentig is ze almaar vaker actief als beeldend kunstenaar. Haar film- en video-installaties waren onder meer op de biënnale van Venetië en Documenta X en Documenta11 te zien.

Behalve haar monumentale reputatie in het veld van de feministische film(-kritiek) heeft Akerman een cruciale rol gespeeld in de geleidelijke toenadering tussen ‘conventionele’ cinema en installatiekunst die bij het bewegende beeld aanleunt. Sinds begin jaren '90 is Akerman dan ook afwisselend in beide gebieden actief: mainstream of arthouse films zoals A Couch in New York (1996) en La Captive (2000) lost ze af met experimentele quasi-documentaires als Là-bas (2006) of video-installaties als D’Est (1993). Dat laatste werk, met de veelzeggende, programmatische ondertitel “Au bord de la fiction”, was te zien op Documenta X (1997) en blijft tot op heden Akermans meest ambitieuze uitstap in het domein van de beeldende kunsten. Ironisch genoeg was het ook haar laatste kunstwerk dat in België was te zien (in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel in 1995).

Schrijf een recensie

Velden met een * zijn verplicht

Specificaties

Auteur
Dieter Roelstraete
Uitgever
Ludion
ISBN
9789461300584
Bindwijze
Paperback
Publicatiedatum
Februari 2012
Categorie
Algemeen
Taal
Meerdere talen
Aantal Pagina's
32

Bijzonder

  • Bach

    John Eliot Gardiner

    Prijs € 49,90